Sunday, October 19, 2008

PROZOR U SRBIJU


Ovih dana oligarsi, naročito radi promocije njihovog kandidata za “oskara”, insistiraju na priči o tome kako je film značajan za promociju Srbije u svetu. Setimo se samo marša nekoliko miliona fanova KLOPKE u Berlinu nakon što je Nemačka priznala Kosovo, Britanaca u majicama HADERSFILDA koji su bodrili Zvezdu i Partizan u euro kupovima, Obamine rečenice “Kako bombarodvati narod koji je snimio film SEDAM I PO?” u nedavnoj debati sa McCainom...
Srpski film je dakle jako pomogao da se promeni slika o nama u svetu, ne samo svojim izuzetnim kvalitetom kojim je zasenio sve ostale kinematografije, ne samo svojim trijumfalnim nastupima na velikim festivalima, već pre svega masovnošću svog gledališta širom sveta. ;)
No, pošto je očigledno bačena ogromna količina novca na promociju naše kulture i države u svetu putem ovih filmova, hajde da vidimo šta je u 2008. godini realno promovisalo Srbiju i srpske vrednosti u svetu. U ovom pregledu izuzećemo sport koji uostalom u većini nedavnih slučajeva ionako nije plod neke naše strategije već spoja našeg mesa i stranih stručnjaka.
Na trećem mestu je svakako film NICK AND NORAH'S INFINITE PLAYLIST o kome smo već pisali, moramo da se pohvalimo – pre svih. U ovoj indie romantičnoj komediji dvoje mladih hip junaka lutaju gradom u svom “jugu”. Ovo nesumnjivo nije prvi film u kome se “jugo” pojavljuje kao neko goofy vozilo koje služi za sprdnju, međutim vredno pažnje je to da već 20 godina ovaj model ima svoje mesto u američkoj kinematografiji. U vreme kada je taj auto bio aktuelan na tržištu posprdan tretman bi se mogao smatrati štetnim. Sada, “jugo” dobija jedan retro kvalitet i dokazuje se kao model od koga se očekuje da bude lošiji od savremenih kola, ali se zato nametnuo kao autentičan segment, verovali ili ne, američke, dakle najmoćnije pop kulture.
Na drugom mestu je film TAKEN Pierre Morela sa Liam Neesonom u ulozi ex-CIA operatvica kome albanska mafija u Parizu otima ćerku i želi da je proda u belo roblje. Ovaj film je producirao Luc Besson i i svakako nije to prvi put da su u francuskom filmu albanski mafijaši prikazani kao negativci, setimo se naslova poput NID DE GUEPES ili TAXI 3. Međutim, TAKEN ima veću ambiciju od tih filmova i ima širu ciljnu grupu širom sveta. On svakako neće pokrenuti najšire mase da štrajkuju glađu sve dok najmoćnije vlade svete ne povuku svoje nezakonito priznanje lažne natovske države Kosovo ali definitivno će bolje nego filmovi koje naša država finansira objasniti svetu sa kakvom ekipom mi imamo posla u najjužnijoj srpskoj pokrajini.
Na prvom mestu svakako je Niko Belić, od majke Milice, bosanski Srbin, glavni junak nove igre GTA IV. Naša štampa je u svom nezrelom maniru odmah histerično reagovala na to što je Srbin negativac u novoj igri. Međutim, reč je o jednoj od najvećih zabluda. Niko Belić jeste ološ ali u GTA IV on je antiheroj sa kojim se identifikuje igrač, dakle milioni američkih klinaca i gejmera širom sveta. Pojavljivanje bosanskog Srbina kao glavnog junaka u najtiražnijoj igri je nesumnjivo jedan od najznačajnijih upliva Srpstva u tkivo pop kulture. Nažalost, umesto da je ovo delo srpskih lobista u američkoj industriji igara, Niko Belić je prikazan kao skandal u našoj štampi i još jedan primer specijalnog rata koji se vodi protiv Srbije. To je ista ona štampa koja plasira bajkovite priče o tome kako nas oligarsi sa svojim jadnim filmovima reprezentuju u svetu.
Na svu sreću, nisu svi poput oligarha zaduženi da nas pomažu i brane. Ima nekih koji naprosto vide da u našem miljeu ima nešto zanimljivo i to plasiraju na ekran.

Beograd se brani u Liberty Cityju.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home