Wednesday, August 15, 2007

KOLJEVIĆ BOLJI OD ŠEKSPIRA

Evo izveštaja sa četvrtog dana Festivala filmskog scenarija:
Četvrtog dana Festivala zaključen je Simpozijum.

Debitant Ivan Velisavljević bio je zvezda drugog dana sa svojom tezom o vizionarskom karakteru filma SOK OD ŠLJIVA Branka Baletića i opštim pozicioniranjem folk muzike u odnosu na srpski film.

Kada se podvuče crta, na Simpozijumu su se najviše istakli Saša Radojević i Ivan Velisavljević, i nadam se da će imati dovoljno strpljenja da svoje teze sa ovog Simpzijuma razviju u samostalne knjige.

Najveći protivnik večernjih projekcija četvrtog dana bilo je gostovanje Kosanovih dičnih momaka u Glazgovu.

Međutim, publika na Letnjoj Pozornici je sinoć bila naročito obesna. Ulazeći na Letnju Pozornicu između KONJA VRANIH i PEŠČANIKA doziveo sam nesvakidašnje histerično napuštanje Letnje Pozornice, i to pre početka PEŠČANIKA, koji nesumnjivo jeste pravi film za izlazenje, ali bi to po pravilu publika trebalo da shvati tek kad film počne a ne pre početka.

Sinoć je ipak publika krenula da izlazi vrlo zustro i masovno pre početka filma a gašenje svetla kad je film počeo, i to u sred izlazenja, stvorila je dosta napetosti i srećom nije bilo većih nevolja na uskom i izlomljenom stepeništu Letnje Pozornice.

Kada je narod masovno izašao, na PEŠČANIKU su ostali samo najhrabriji i grupa obesne omladine koja se nedopustivo ponašala za vreme filma. Ponovo se desilo nešto što nijedan film ne zasluzuje i ponovo, čini se, nikog apsolutno ne zanima šta se dešava na projekcijama filmova i kako one izgledaju, iako bi projekcije trebalo da budu osnovna aktivnost na filmskom festivalu. Postaje već bizarno to koliko ljudi angazovani na festivalu, i sami gosti nisu išli u bioskop čk ni protokolarno ove godine a sinoćnja projekcija PEŠČANIKA je izgledala kao da je festival napušten i pripuštene su skitnice da ga razvlače i uništavaju.

Smatram da je Uprava festivala morala da obrati znatno više paznje na projekcije i odrzavanje reda i mira za vreme filmova a ne da večernji segment festivala bude bačen na marginu i prepušten ulici.

Tokom večeri, saznali smo i ko su pobednici, iako se to objavljuje tek sutra na podnevnoj konferenciji za štampu.

U svakom slučaju, evo skora.

Treću nagradu uzeo je ODBAČEN Miše Radivojevića, veliki come back velikog autora i po mogima najbolji film festivala. Dobro je da su najzad ove godine i oficijelni ziriji prepoznali kvalitet ovog ozbiljnog art house pokušaja.

Drugu nagradu dobio je HADERSFILD Ivana Zivkovića, po scnariju koji su na bazi drame Uglješe Šejtinca, uradili sam pisac i Dejan Nikolaj Kraljačić. Ovaj izrazito favorizovan film još uvek nije pobedo ni na jednom srpskom fstivalu. Novi Sad je bio pakovan kao veliko lansiranje HADERSFILDA koje je propalo, zatim u Sopotu je dobio nagradu publike za glumu ali nijednu od glavnih nagrada, evo sada u Banji, dobio je drugu nagradu, i hype se polako izduvava. Niš je poslednja prilika da se HADERSFILD festivalski napumpa i tamo nagrade verovatno neće izostati pošto u filmu postoji dosta uloga koje bi mogle ostaviti utisak na ziri. Međutim, ako uzmemo u obzir da film još uvek nema ni distributera ni zakazanu premijeru, čini se da će bez ikakvog hypea ući u distribuciju.

Prvu nagradu osvojio je član Umetničkog saveta festivala Srđan Koljević, sa suprugom Melinom za KLOPKU Srdana Golubovića. Koljević je ubelezio tri boda na svom terenu i pobedivši Rajkovićevog HAMLETA konačno pokazao da je u Srbiji priznatiji čak i od samog Shakespearea.

Specijalnu nagradu osvojio je PEŠČANIK Sabolča Tolnaja, i siguran sam da je to intervencija knjizevnika Radoslava Petkovića pošto ovaj film ima više veze sa knjizevnošću nego sa filmskom dramaturgijom.

Nagradu FIPRESCI uzela je KLOPKA. U obrazlozenju zirija pominje se da film ima „zanrovsku fakturu“ s tim što mi nije jasno o kom se zanru tačno radi?

Svakako, najradosniji detalj za Novi srpski film je nagrada u selekciji „Mladi Lavovi“ koju je osvojio Vlada Mančić sa RAKETAMA.

Nadam se da će idući 32. festival biti zanimljiviji. Naime, ovogodišnja produkcija je radovala zbog svoje kreativne raznovrsnosti. Ipak, iduće godine očekujem da će biti više filmova za koje ćemo moći da navijamo.